Monthly Archives

Urologkliniken vid Carlanderska Peyronies sjukdom

Peyronies sjukdom

By Krökning av penis, Peyronies sjukdom, Urologklinik, Xiapex

Peyronies sjukdom är en ärrbildningssjukdom som kan ge krökning av penis. Sjukdomen i sig är ofarlig men kan i vissa fall ge en sådan krökningav penis att samliv ej är möjligt. Oftast debuterar sjukdomen med ömmande knölar penisskaftet. Andra upplever smärta i penis vid erektion. Korrigering av krökningen kan göras med kirurgi alt med Xiapex, ett läkemedel som injiceras i förhårdnaden. Indikationen för åtgärd är om krökningen är såpass stor att samliv ej är möjligt.

Boka ett besök via vår säkra patientportal för bedömning.

Urologkliniken vid Carlanderska Snabbt omhandertagande vid cancermisstanke

Snabbt omhändertagande vid cancermisstanke

By Blod i urinen, Göteborg, Prostatacancer, PSA-förhöjning, Standardiserat vårdförlopp, Urologklinik

Standardiserat vårdförlopp (SVF) kallas det nya grepp som nu tas för patienter med stark cancermisstanke. Statliga medel har skjutits till för att snabba upp processen för diagnostik och omhändertagande. Inom urologin är det nu i första vändan misstanke på prostatacancer och cancer i urinvägarna som prioriteras. Patienter med synligt blod i urinen(urinvägar) eller förhöjda psa-värden o symtom vid vattenkastningen (prostata)som skall slussas in via det standardiserade vårdförloppet.

Just nu genomförs informationsmöten mellan regionala sk processägare och vårdcentraler där den första bedömning görs. Om distriktsläkaren bedömer utifrån de givna kriterierna att stark misstanke på prostatacancer eller cancer i urinvägarna föreligger skall kontakt tas med vårdkoordinator på respektive sjukhus i första hand. Kriterierna för beslut finns på Regionalt cancercentrum.